خطاهای رایج در مذاکره

خطاهای رایج در مرحله انجام مذاکره
۱-     فقدان انتخاب ها و پیشنهادات و یا محدودیت آنها در طول مذاکره
۲-    استفاده غیر ماهرانه از قدرت مذاکره
۳-   تصمیم گیری عجولانه در طی جلسه
۴-   زمان بندی ضعیف برای اتمام مذاکره

چک لیست بررسی روند مذاکره
ردیف    عوامل مورد بررسی    پاسخ
۱    کلیات جلسه مذاکره رضایتبخش بود؟
۲    کدام بخش از مذاکره به خوبی پیش رفت؟
۳    چه موارد مثبت و منفی نتایج مذاکره را تحت تاثیر قرار داد؟
۴    کدام بخش از مذاکره به خوبی پیش نرفت؟
۵    کدام بخش از مذاکره می توانست به شکل دیگری انجام شود؟
۶    آیا نتیجه مذاکره برد- برد بود؟ اگر بلی، چه عواملی کمک کننده بودند؟ و اگر خیر، دلایل آن چه بود؟
۷    آیا مذاکره به شکل برنامه ریزی شده پیش رفت؟
۸    تا چه اندازه به نتایج اولیه مورد نظر دست یافتیم؟
۹    تا چه اندازه موضع اولیه خود را تغییر دادیم؟
۱۰    چه عواملی از سمت ما به نتیجه گیری مثبت کمک کرد؟
۱۱    میزان تغییر طرف مقابل چقدر بود؟
۱۲    چه عواملی کمک کرد تا طرف مقابل با ما همسو شوند؟
۱۳    کدام زمینه آماده سازی به درستی عمل کرد؟
۱۴    کدام زمینه آماده سازی به درستی عمل نکرد؟
۱۵    مهارت های گوش کردن، صحبت کردن و مشاهده کردن برای ارتباط با طرف مذاکره به خوبی مورد استفاده قرار گرفت؟

چانه زنی (Lobbying)
چانه زنی بخشی از فعالیت های جلب حمایت همه جانبه به شمار می آید و تلاش هایی را شامل می شود که قصد دارد تصمیم گیرندگان و به ویژه گروه قانونگزاران را برای حمایت از یک برنامه، و یا رای دادن یا ندادن به یک موضوع تحت تاثیر  قرار دهد. چانه زنی را تاثیرگذاری بر روی تفکر قانونگزاران و تصمیم گیرندگان یا سایر افراد کلیدی به نفع یا ضرر موضوعی خاص تعریف می کنند تا از این طریق بتوان تصمیمات آنان را تحت تاثیر قرار داد و تغییرات مورد نظر را اعمال کرد. به عبارت دیگر، چانه زنی فرآیند تاثیرگذاری بر سیاست ها، برنامه ها یا محصولات از طریق بحث مبتنی بر واقعیت ها و منطق است.
صرفا دیدار با تصمیم گیرندگان چانه زنی نیست و تنها در مواردی که این دیدارها با هدف برقراری ارتباط برای تاثیرگذاری و جلب حمایت آنها برای یک اقدام مشخص، ارائه درخواست مشخص برای انجام کاری مشخص، و یا ارائه گزارشی از وضعیت موجود برای جلب حمایت آنها از برنامه مورد نظر باشد، مصداق چانه زنی خواهد بود.

گروه های هدف تاکتیک چانه زنی می تواند گروه وسیعی از مخاطبان را شامل گردد که سیاستگزاران (مانند نمایندگان مجالس قانونگزاری، وزرا و اعضای کابینه)، سازمان ها و کارکنان دولتی، متخصصانی مانند پزشکان، معلمان، نیروهای پلیس و …، سازمان های غیر دولتی، خیریه ها، رسانه ها، اتحادیه های کارگری و تجاری از جمله این گروه ها به شمار می روند.

سه گروه هدف عمده چانه زنی عبارتند از:

  1.  گروه هدف مستقیم: تصمیم گیرندگان واقعی

    ۲٫    گروه هدف واسط: منتقل کنندگان پیام به گروه هدف واقعی و مستقیم

    ۳٫    گروه هدف غیر مستقیم: افراد یا سازمان هایی که می توانند مخاطبان مستقیم را تحت تاثیر قرار دهند.

    چانه زن ها چه کسانی هستند؟

    شیوه های مختلفی برای انجام فعالیت های چانه زنی وجود دارد که فعالیت های مرتبط با آن می تواند توسط کارکنان سازمان ها، کمیته های تشکیل شده برای این هدف و چانه زن های حرفه ای و یا ترکیبی از این سه انجام شود. مهم این است که افراد مهارت های لازم برای انجام چانه زنی را داشته باشند.


    دلایل انجام جلب حمایت از طریق چانه زنی

    ۱-  افراد می توانند قوانین را تغییر دهند: تاریخ سرشار از افراد یا گروه هایی است که توانسته اند تغییرات بزرگ ایجاد کنند: قوانین کار کودکان، هوا و آب سالم، امنیت اجتماعی و… تغییراتی هستند که به آسانی به دست نیامده اند. این تغییرات با درگیری فعالانه و چانه زنی فراوان افرادی که نیاز به تغییر را احساس کرده بودند به وجود آمد.

    ۲-  چانه زنی یک حق دموکراتیک است: نفس عمل گفتن به سیاستگزاران که چگونه قوانین را بنویسند یا تغییر دهند قلب تپنده یک نظام دموکراتیک است.

    ۳-  چانه زنی کمک می کند تا راه حل های واقعی کشف شوند: افرادی که خلاقانه فکر می کنند و از کارکنان انتخاب شده خود برای حمایت شان کمک می گیرند می توانند راه حل های ابتکاری را خلق کنند که بر علل ریشه ای مشکلات فائق آید.

    ۴-  چانه زنی آسان است: چانه زنی یک مراسم پر رمز و راز که برای یادگیری آن نیاز به صرف سال ها وقت باشد نیست. با اندکی تلاش و مطالعه می توان آموخت که چگونه و با چه کسانی می توان چانه زنی کرد و چه باید به آنها گفت.

    ۵-  تصمیم گیرندگان جامعه به تجربه شما نیاز دارند: شما بیش از تصمیم گیرندگان به مشکلات نزدیک هستید. کارکنان بخش های مختلف  می توانند تجربیات خود را مانند ابزاری قوی در اختیار سیاستگزاران قرار دهند.

    ۶- چانه زنی به مردم کمک می کند: آنچه در چانه زنی انجام می شود (پژوهش، برنامه ریزی استراتژیک، تماس های تلفنی و ملاقات ها) به رسیدن شما به اهداف مهم کمک می کند.

    ۷- چانه زنی منجر به تحقق اعتماد، به ویژه در سازمان های غیرانتفاعی می شود.

    توجه به محورهای اصلی زیر در طراحی یک برنامه چانی زنی ضرورت دارد:

    ۱-مشروعیت (Legitimacy): منبع مشروعیت فرد یا سازمانی که به عنوان چانه زن عمل می کند، باید مشخص گردد. این منابع کسب مشروعیت می تواند ماموریت سازمانی، اجتماع های ملی و محلی، دولت، اعضای یک سازمان یا نهاد و حتی سازمان های کمک کننده مانند سازمان های بین المللی باشند.

    ۲-   اعتبار(Credibility) : تصمیم گیرندگان باید آنچه فرد یا گروه چانه زن طرح می کند را معتبر بدانند. منابع اعتبار می تواند ناشی از اعتماد تصمیم گیرندگان به چانه زن ها، شفافیت موضوع و درخواست و نیز ظرفیت تصمیم گیرندگان برای همکاری باشد.

    ۳-   مسئولیت پذیری (Accountability): فرد یا گروه چانه زن باید مسئولیت خود را در قبال سازمان متبوع خود، افرادی که آنها را به نمایندگی خود انتخاب کرده اند و نیز ارتباط بین سازمان های مختلف در جهت پیشبرد برنامه مورد نظر، تشخیص دهد و به آن پایبند باشد.

    ۴-   قدرت (Power): برای تغییر دیدگاه تصمیم گیرندگان و جلب نظر آنها به موضوع مورد نظر نیاز به قدرت داریم. منابع قدرت برای یک چانه زنی موثر می تواند خبرگی و مهارت فرد یا سازمان عمل کننده، مشروعیت اجتماعی که دارد، وکالت و نمایندگی اعضا، و نیز برانگیختگی جامعه در نتیجه کار رسانه های جمعی باشد

دكتر علیزاده طباطبایی_مدرس اصول و فنون مذاكره

About the Author

استاد مدیریت استراتژیك
استاد اصول و فنون مذاكره
مدرس مدیریت استراتژیك
استاد برنامه ریزی استراتژیك
خالق و مدرس استراتژی ناب در رشد فردی و سازمانی
فنون مذاكرات تجاری پیشرفته
اصول و فنون مذاكره
بودجه ریزی عملیاتی
مدیریت عملكرد
مدیریت بودجه مترو
مدیریت استراتژیك مترو
مدیریت نگهداری و تعمیرات مترو
مشاور برنامه ریزی استراتژیك
مشاور بودجه ریزی عملیاتی
معاون برنامه ریزی و پشتیبانی مترو
تلگرام استاد طباطبایی:
tabatabamohsen@ و leanstrategy@

معرفی استاد :
Seyed Mohsen Alizadeh Tabatabaie
سید محسن علیزاده طباطبائی متولد فروردین ماه 1352 هجری شمسی از سال1374 مشغول به حرفه تخصصی برنامه ریزی ، كارشناسی و مدیریت در سازمان ها و صنایع مختلف . او مهندس كامپیوتر فارغ التحصیل سال 74 ، فوق لیسانس مهندسی صنایع و دكتری مدیریت دارد اینها به علاوه تجربه مدیریت او در اجرا و سوابق كاری او از سال 1374 تا كنون تجربیات عملی گرانبهایی را برایش به ارمغان آورده كه میتواند نكات كلیدی برای موفقیت در اختیار مدیران قرار دهد . ضمنا او فارغ التحصیل دانشگاه اصفهان و كارشناس ارشد سازمان مدیریت صنعتی است . در دوره DBA تحصیل نموده و تخصص او مشاوره مدیریت ، پیاده سازی سیستم های مدیریت و برگزاری كارگاههای كاربردی مدیریت برای مدیران و كارمندان صنایع ، كارخانجات و سازمانهاست . مدرس دانشگاه و مدرس دوره های DBA و MBA است . معاون طرح و برنامه ، بودجه شركت بهره برداری متروی تهران. او در این سایت می کوشد مقالات، دیدگاه ها و تجربیات خود را در حوزه مباحث مدیریتی جهت استفاده دیگران انتشار داده و از دانش و تجربیات آنها بهره مند گردد.

تحصیلات

دكترای مدیریت كسب و كار (DBA) ، كارشناس ارشد مهندسی صنایع (مدیریت سیستم ) ، کارشناس مهندسی کامپیوتر

دوره های آموزشی ضمن اشتغال

بیش از 1000 ساعت آموزش ضمن اشتغال در موسسات مطرح داخل و خارج كشور و بهره گیری از اساتید مطرح گرایش های علم مدیریت از جمله پروفسور میرسپاسی (استاد مدیریت منابع انسانی )، پروفسور مشایخی (استاد اقتصاد و مدیریت)، پروفسور فرهنگی (استاد مدیریت ارتباطات)، پروفسور خزائی (استاد آینده پژوهی) ، پروفسور ساعتچی (استاد روانشناسی صنعتی )، پروفسور مرعشی (استاد مدیریت تحول )، پروفسور سیدحسینی(استاد مدیریت نگهداری و تعمیرات )، مرحوم دكتر غفاریان(استاد تفكر استراتژیك)، دكتر ناجی زاده، دكتر طباطبائی، دكتر رشنوادی(استاد مدیریت استراتژیك پیشرفته )، دكتر بن استیونس (استاد فنی نگهداری و تعمیرات )در زمینه های مدیریت وبرنامه ریزی استراتژیك، بودجه ریزی، مدیریت تحول، مدیریت عملیات و تولید، مدیریت بازاریابی و فروش گذراندن دوره های فنی مدیریت سیگنالینگ و مخابرات و كنترل مترو در كشورهای آلمان، فرانسه و چین.

سوابق علمی و پژوهشی

دارای 25 عنوان مقاله علمی پذیرفته شده در كنفرانس های داخلی و بین المللی در زمینه برنامه ریزی و مدیریت استراتژیك صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری و مدرس دروس مهندسی صنایع و مدیریت دردانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی كاربردی سخنران سمینار آموزشی مدیریت استراتژیك ، مدیریت زمان ، فنون مذاكره
تئوریسین "مذاكره ناب"

سوابق حرفه ای

کارشناس ارشد سازمان مدیریت صنعتی، 20 سال تجربه كاری در صنایع شامل8 سال كارشناسی و فنی و 12سال مدیریت فنی و ستادی و استراتژیك به خصوص در صنعت مترو و اجرای پروژه های مهم و اثربخش در این صنعت از جمله استقرار نظام جامع مدیریت پروژه(PMBOK)، نظام مسئولیت اجتماعی(ISO 26000)، نظام ارزیابی عملكرد مدیران، بودجه ریزی عملیاتی، برنامه استراتژیك شركت مترو، برنامه 5 ساله اول و برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران بخصوص حمل و نقل و ترافیك ، برنامه ریزی عملیاتی نظام جامع مدیریت نگهداری و تعمیرات(CMMS)، نظام سلامت اداری، نظام مدیریت دانش و مشاوره به شركت ها و صنایع مختلف از جمله قطار شهری های اصفهان ، شیراز و قم و ... آشنا و مسلط به موضوعات فنی و مهندسی پكیج مترو و مدیریت راهبردی ، او همچنین در صنایع سنگ و ساختمان ، معدن سنگ ، دندانپزشكی ، مواد غذایی و پوشاك مشاوره های مدیریتی منجر به سود و كاهش هزینه داشته است .

اطلاعات تماس

تلفن همراه : 09121385503
Email : mohsen.taba@gmail.com
Linkedin:
https://ir.linkedin.com/pub/seyed-mohsen-alizadeh-tabatabaie-dba
Instagram:
mohsentabatabae
www.tabataba.ir
تلگرام : tabatabamohsen@

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *